Het Wolfsmeisje van Zwolle

In de zomer van 1717, werd in natuurgebied Kranenburg (Zwolle) een verwilderd meisje gevonden. Landgoed Kranenburg rond de 18de eeuw

Landgoed Kranenburg rond de 18de eeuw.

Een boerin merkt dat één van haar koeien in de wei ’s morgens al leeg gemolken is. Uit bijenkorven wordt honing gestolen. Uit de moestuinen van de omliggende hoeves verdwijnen groenten. Mensen uit de omgeving vertellen dat ze in de uitgestrekte bossen en velden rondom Kranenburg geregeld een vreemd wezen zien rondlopen. Het houdt zich schuil in het kreupelhout en lijkt ongrijpbaar. Er heerst onrust rond het landgoed   Kranenburg  net buiten de stad Zwolle in Overijssel. Rutger Andreas, baron van Patkull tot Posendorf, de nieuwe heer van Kranenburg, die nog maar pas zijn intrek heeft genomen in het landhuis, is niet blij met deze toestand. Een stelende zwerver op zijn recent verworven domein? Dat kan hij missen als kiespijn.

Ook de boeren worden het beu en ze zetten een klopjacht in. Op 26 juli 1717, feestdag van de heilige Anna, krijgen ze de voedseldief te pakken op de Agnietenberg, waar een oud katholiek kerkhof ligt bij het voormalige Bergklooster van Thomas a Kempis.

kerkhof-agnietenberg

De schuldige is een meisje van zo’n 18 jaar oud, vrijwel naakt, alleen gekleed in wat lompen die rond haar lichaam zijn gebonden. Haar huid is ruw en donker van het vuil. Praten lijkt ze niet te kunnen. Ze brengt alleen ongearticuleerde klanken uit.

Het meisje wordt naar Zwolle gevoerd, de nabijgelegen stad. De burgemeesters en schepenen van de stad weten niet goed wat ze met dit wezen moeten aanvangen. Zou dit een wolfskind zijn? Opgegroeid als een dier in het wild? Men kent zulke verhalen wel en nu hebben ze er zelf eentje gevangen. Ze brengen haar onder in het logement "De Misverstand" op de Ossenmarkt in Zwolle en vertrouwen haar toe aan de zorgen van de waardin, de weduwe Van Orten.

Terwijl de stadsmagistraat,Arnold Gelderman, tracht uit te zoeken wie het meisje is, probeert de weduwe het kind zo goed en zo kwaad als mogelijk toonbaar te maken. In het archief van de gemeente Zwolle zijn nog kwitanties te vinden voor de gemaakte onkosten ten behoeve van "het Vrouwmens uijt de Cranenberger bos". Er zijn immers aankopen gebeurd, die moeten betaald worden: een jas, een rok, twee hemden, een schort, twee mutsen en een paar kousen.
Ook het verblijf zelf moet vergoed worden. Tenslotte heeft de weduwe Van Orten het meisje gedurende 70 weken in huis gehad. Op 6 februari 1718 betaalt de stad bij order van de burgemeesters Keyser en Van Rijssen 31 gulden en 18 stuivers. Ook nadien zullen nog kosten betaald worden aan de zorgzame weduwe voor de opvang van het "Vrouwmens van Cranenberg".

Het meisje eet alleen maar plantaardig voedsel. Vlees kan ze blijkbaar niet verteren. Ondanks haar wilde natuur vertoont ze toch typisch menselijk gedrag. Zo toont ze een zekere preutsheid wanneer ze zich moet uitkleden ten opzichte van omstaanders. En tot ieders verwondering maakt ze voor elke maaltijd iets wat op een kruisteken lijkt. Dat doet vermoeden dat ze in haar vroege jeugdjaren rooms-katholiek is opgevoed.

Omdat de burgemeesters en schepenen van Zwolle nergens een aanknopingspunt vinden in verband met haar identiteit plaatsen ze een oproep in de "Amsterdamsche Courant" waarin ze inlichtingen vragen over de "wilde deerne" die in Zwolle werd gevonden. Hierbij vermelden ze ook enkele opvallende lichaamskenmerken zoals twee tenen aan haar linkervoet die aan elkaar gegroeid zijn.

Het nieuws wordt al snel overgenomen door andere tijdingen, zoals de Franstalige krant "Mercure historique et politique", uitgegeven in Den Haag, die in januari 1718 bericht over "un fait assez extra ordinaire". "De Mercure" vertelt het verhaal over&"une Sauvage". In Duitsland wordt het nieuws opgepikt door de "Sammlungen von Natur- und Medicin". Daarin verschijnt het onder de titel "Vom einem vermeyntlich wilden Maegdlein in Holland" .

Gestoolen een kind.!

Het opzienbarende verhaal komt ook terecht In een Antwerps huisgezin en veroorzaakt daar een schok: wanneer Anna du Chatel het nieuws over het wolfskind van Kranenburg verneemt, moet ze onwillekeurig denken aan haar dochtertje Anna Maria.Het bleek te gaan om Anna Maria Jennaert die ruim 18 jaar tevoren in Antwerpen was geboren en daar als peuter ontvoerd.

fragment Breughel

Tot moeder Anna du Chatel dus begin 1718 de geschiedenis van "de wilde deerne van Cranenburg" te horen krijgt. Zou het kunnen ...? Met de hulp van de Antwerpse stadsmagistraat neemt ze contact op met de stedelijke overheid in Zwolle, die alleen maar kan vaststellen dat de beschreven lichaamskenmerken van de ontvoerde Anna Maria inderdaad overeenkomen met die van het wolfskind: "... hebbende aen d’een kaecke en kinne een putteken, ende aen de slincke wynbrauwe een lijckteeken... ende aen den slincken voet twee teenen aen malkanderen".

Vol verwachting reist Anna du Chatel af naar Zwolle en bij haar aankomst op 22 maart 1718 wordt ze aldaar na 18 jaar verenigd met haar verloren gewaande dochter Anna Maria. Moeder en dochter keren daarop terug naar Antwerpen.

Overlevering

De geschiedenis van het "wolfskind" Anna staat beschreven in twee pamfletten, beide gedrukt in Antwerpen. Volgens de beschrijving zouden de ouders van Anna vrome katholieken zijn, zou de moeder de hulp van de heilige Anna, de moeder van Maria, hebben ingeroepen en in Zwolle zijn gearriveerd op de feestdag van de heilige Joachim, de vader van de maagd Maria. Het meisje zou in al die jaren haar religieuze achtergrond nooit hebben verloren: ze sloeg nog steeds een kruis voor de maaltijd. Ook had zij nog andere vormen van menselijkheid behouden: zo toonde ze zich preuts als haar kleding werd verschoond. Na een aantal maanden verdween haar donkere huidskleur en werd haar huid zachter. Ze leerde te buigen en te kussen bij een begroeting. Verder leerde ze spinnen en kon ze uiteindelijk ook een paar woorden spreken.

Andere publicaties

Van onze Zuiderburen.
Mijn Stad Mijn Dorp
RTV Oost brengt een ander verhaal over een ander "Zwols Wolfsmeisje".


Na 300 jaar wordt het verhaal op verschillende manieren door verteld door logo-zwolsestadsproductie